Projek pembelajaran menggunakan teknologi pembuatan komik untuk mendukung proses pembelajaran sains kelas rendah

Authors

  • Novita Sari Universitas Islam Riau Author
  • Yowanda Lutfita Sari Universitas Islam Riau Author
  • Zelvi Sepebrian Dora Universitas Islam Riau Author
  • Zetra Hainul Putra Universitas Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/

Keywords:

ADDIE, Comic, Learning Science

Abstract

The study aims to develop science comic to support student learning. The ADDIE model was the development model employed in this investigation. Five phase analysis, design, development, implementation, and evaluation make up the ADDIE model. The participants for this study were 8 elementary school students. The finding of this study indicated that those students could understand the contents of science topics on the developed comics. They could explain what they have learned on that comic. Besides, the students also had positive attitude towards comics as a media for learing sciences. Therefore, science comics have a great potential for students’ learning of science.

References

Darmayanti, I. (2014). Penerapan model pembelajaran inkuiri untuk meningkatkan hasil belajar mata pelajaran IPA sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(3), 1-12.

Depdiknas. (2006). Permendiknas No 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi. Jakarta : Depdiknas.

Haviz, M. (2013). Research and development penelitian di bidanag kependidikan yang inovatif, produktif, dan bermakna. Jurnal Ta'dib, 16(1), 28-43. http://dx.doi.org/10.31958/jt.v16i1.235

Lusidawaty V., Fitria, Y., Miaz, Y., & Zikri, A. (2020). Pembelajaran IPA dengan menggunakan strategi pembelajaran berbasis inkuiri dapat meningkatkan keterampilan proses sains dan motivasi belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Basicedu, 4(1), 168-174. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i1.333

Maulana, R. (2022). Pengembangan bahan ajar berbasis komik untuk meningkatkan minat membaca siswa jenjang SD/MI kelas V pada tema 4 subtema 1. Skripsi. IAIN Batusangkar.

Muyassaroh, M., Nurdiyanto, R., & Rahmawati, L. (2022). Pengembangan aplikasi android ‘ayo cuci tangan’ untuk mengajarkan kebersihan anggota tubuh pada muatan pelajaran IPA di sekolah dasar. Prima Magistra: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 3(1), 131-138. https://doi.org/10.37478/jpm.v3i1.1508

National Research Council (NRC) (1996). National Science Education Standards. Washington DC: The National Academy Press.

Nurzayyana, A., Putra, Z. H., & Hermita, N. (2021). Designing a Math Picture Book to Stimulate Primary School Students’ Understanding of Properties of 2-D Shapes. Journal of Teaching and Learning in Elementary Education, 4(2), 164-179.

Portanata, L., Lisa. Y., & Awang, I. S. (2017). Analisis pemanfaatan media pembelajaran ipa SD. Jurnal Pendidikan Dasar PerKhasa, 3(1), 337-348, https://doi.org/10.31932/jpdp.v3i1.53

Rabiah, S. (2018). Penggunaan metode research and development dalam penelitian bahasa indonesia di perguruan tinggi. Prosiding Seminar Nasional dan Launching Asosiasi Dosen Bahasa dan Sastra Indonesia (ADOBSI).

Sonang, S. P. (2018). Pembelajaran IPA Sekolah Dasar. Deepublish.

Undang-undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional

Wahyu, Y., Edu, A. L., & Nardi, M. (2020). Problematika pemanfaatan media pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan IPA, 6(1), 107–112. https://doi.org/10.29303/jppipa.v6i1.344

Widiana, I. W. (2016). Pengembangan asesmen proyek dalam pembelajaran IPA di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Indonesia, 5(2), 147-157. : https://doi.org/10.23887/jpi-undiksha.v5i2.8154

Wisudawati A. W., & Sulistoyowati. E. (2014). Metodologi pembelajaran IPA. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuliariatiningsih, S. M. (2010). Media komik pada pelajaran IPA untuk meningkatkan . Eduhumaniora: Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 2(2), https://doi.org/10.17509/eh.v2i2.2769

Downloads

Published

2022-11-13

How to Cite

Projek pembelajaran menggunakan teknologi pembuatan komik untuk mendukung proses pembelajaran sains kelas rendah. (2022). Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 1(2), 80-91. https://doi.org/10.33578/