Pengembangan Inovasi Pembelajaran Menggunakan Papan Pintar Matematika Pada Materi Operasi Hitung di Sekolah Dasar

Authors

  • Chelsie Asuta Universitas Islam Riau Author
  • Tirta Nurani Universitas Islam Riau Author
  • Winda Anika Putri Universitas Islam Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/

Keywords:

ADDIE, Arithmetic Operation, Learning Outcome, Smart Mathematics Board

Abstract

Smart mathematics board is a technological innovation that combines the traditional concept of learning mathematics with elements of advanced technology. This smart board is designed to improve interaction between teachers and students, as well as facilitate active and enjoyable learning of mathematics. This study aims to develop a smart math board on the material of number arithmetic operations. The research method uses research and development with the ADDIE model. The subjects of this study were 3 elementary school students. The results of this study indicate that learning innovation using a smart board can improve students' motivation and learning outcomes of number arithmetic operations.

References

Arsyad, A. (2002). Media Pengajaran. Jakarta: RajaGrafindo Persada

Haryati, S. (2013). Research And Development (R&D) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam Bidang Pendidikan. Academia, 37(1), 11-26.

Havizul, H. (2020). Pengembangan Multimedia Interaktif Untuk Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar Menggunakan Model Ddd-E. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 6(2), 283. https://doi.org/10. 31571/sosial.v6i2.1202.

Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. AKSARA: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7( 2), 464 - 465.

Laia, H., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan

Latuheru, John D. 1988. Media Pembelajaran Dalam Proses Belajar-Mengajar Masa Kini. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan

Marisyah, A., Firman, F., & Rusdinal. (2019). Pemikiran Ki Hadjar Dewantara Tentang Pendidikan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 3(6), 2–3.

Nurrita, T. (2018). Pengembangan media pembelajaran untuk meningkatkan hasil belajar siswa. Jurnal Masyarakat, 3(1), 171-187.

Pristiwanti, D., Badariah, B., Hidayat, S., & Dewi, R. S. (2022). PengertianPendidikan. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK), 4(6), 7911-7915. https://doi.org/10.31004/jpdk.v4i6.9498

Rustandi, A. (2021). Penerapan model ADDIE dalam pengembangan media pembelajaran di SMPN 22 Kota Samarinda. Jurnal Fasilkom, 11(2), 57-60. https://doi.org/10.37859/jf.v11i2.2546

Sadiman, A. S. (2008). Media Pendidikan. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada

Sukmadinata, N. S. (2011). Metode Penelitian Pendidikan. Remaja Rosda Karya.

Tias, I. W. U. (2019). Penerapan model penemuan terbimbing untuk meningkatkan hasil belajar ipa siswa sekolah dasar. Dwija Cendekia: Jurnal Riset Pedagogik, 1(1), 50-60 https://doi.org/10.20961/jdc.v1i1.13060

Umar, N., & Wiguna, W. (2020). Gamifikasi Media Pembelajaran Matematika Berbasis Mobile Di Sekolah Dasar Negeri Sindangmulya I. Eprosiding Sistem Informasi (Potensi), 1(1), 231-241.

Wahyudi, W., Suyitno, H., & Waluyo, S. B. (2018). Dampak Perubahan Paradigma Baru Matematika Terhadap Kurikulum dan Pembelajaran Matematika di Indonesia. Inopendas: Jurnal Ilmiah Kependidikan, 1(1), 38–47.

Wulandari, D.T., & Sayekti, I. C. (2022). Analisis Kebutuhan Pengembangan Media Kartu pada Materi Ekosistem Berbasis Qr-Code untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877-5889 https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3258

Downloads

Published

2025-05-29

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengembangan Inovasi Pembelajaran Menggunakan Papan Pintar Matematika Pada Materi Operasi Hitung di Sekolah Dasar. (2025). Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 3(1), 36-43. https://doi.org/10.33578/