Pengembangan Media Canva berbasis Video Animasi Materi Ekosistem untuk Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Sonia Erika Ullyartha Purba Universitas Riau Author
  • Alvina Armelia Universitas Riau Author
  • Efri Wulandari Universitas Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/

Keywords:

Animated Video, ADDIE Model, Canva, Learning Media

Abstract

This study aims to develop Canva media based on animated video of ecosystem material for elementary school students. The research method used is research and development with the ADDIE model (analyse, Design, Develop, Implement, and Evaluate). The design developed was tested on a limited basis with students at an elementary school in Pekanbaru. The results of this study indicate that the media used can increase the motivation, interest and learning outcomes of elementary school students. The implication of this study is that teachers need to teach innovatively, namely by using animated video media.  

References

Agustina, M. D., Hudha, M. N., & Kumala, F. N. (2022). Pengembangan Video Pembelajaran (Animasi) Lingkungan Terhadap Peningkatan Literasi Lingkungan Siswa Tentang Topik Hemat Energi. Experiment: Journal of Science Education, 2(1), 1-10.

Darung, A., Setyasih, I., & Ningrum, M. V. R. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Geografi Menggunakan Poster Infogrfis. geoedusains: Jurnal Pendidikan Geografi, 1(1), 27- 41.

Dewanti, D. P. (2018). Potensi Selulosa dari Limbah Tandan Kosong Kelapa Sawit untuk Bahan Baku Bioplastik Ramah Lingkungan Cellulose Potential of Empty Fruit Bunches Waste as The Raw Material of Bioplastics Environmentally Friendly. Jurnal Teknologi Lingkungan, 19(1).

Friantini, R. N., & Winata, R. (2019). Analisis minat belajar pada pembelajaran matematika. Jurnal Pendidikan Matematika Indonesia, 4(1), 6-11.

Hakim, D. L. (2017). Pelatihan Pembuatan Bahan Ajar Matematika Media Prezi. UNES Journal of Community Service, 2(2), 157-163. http://journal.univekasakti-pdg.ac.id.

Hapsari, G. P. P., & Zulherman, Z. (2021). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Basicedu, 5(4), 2384-2394.

Hidayatullah, A., Artharina, F. P., Sumarno, S., & Rumiarci, E. (2023). Penggunaan Aplikasi Canva pada Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 9(2), 943–947. https://doi.org/10.31949/educatio.v9i2.4823

Kasmini, L. (2023). Pengembangan Media Video Animasi Berbasis Kearifan Lokal Untuk Meningkatkan Literasi Lingkungan Pada Pembelajaran Ipa. Visipena, 14(2), 68-84.

Pertiwi, G. M. (2023). Pengembangan Media Video Pembelajaran Berbasis Canva Pada Materi Sistem Pernapasan Pada Manusia Terintegrasi Ayat Al-Quran. Skripsi : Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau. http://repository.uin- suska.ac.id/74527/%0Ahttp://repository.uin-suska.ac.id/74527/1/Gusti Manja Pertiwi - Skripsi .pdf

Putri, F. (2018). Pengembangan Video Pembelajaran Berbasis Literasi Lingkungan Pada Materi Ekosistem (Doctoral dissertation).

Downloads

Published

2024-11-30

How to Cite

Pengembangan Media Canva berbasis Video Animasi Materi Ekosistem untuk Siswa Sekolah Dasar. (2024). Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 3(2), 81-87. https://doi.org/10.33578/