Pengembangan Media Tangram Materi Komposisi Bangun Datar untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar

Authors

  • Vista Cindy Universitas Riau Author
  • R. Rami Sartika Universitas Riau Author

DOI:

https://doi.org/10.33578/

Keywords:

ADDIE Model, Flat Shape, Learning Media, Tangram

Abstract

This study aims to develop a geometry learning media in the form of Tangram on the material of flat shape composition for grade IV elementary school students. The development method used is Research and Development (R&D) with the ADDIE model. The results of the development in the form of Tangram media have been tested on 22 students of SDN 113 Pekanbaru. The results of observations and questionnaires showed that students showed enthusiasm and good abilities in using Tangram media, and gave a positive assessment of the effectiveness of the media in learning flat shape composition. This study shows that Tangram media can be effectively used in improving the understanding of geometry concepts in elementary school students.

References

Bohning, G., & Althouse, J. K. (1997). Using tangrams to teach geometry to young children. Early Childhood Education Journal, 24, 239-242.

Runisah, R., Nandang, N., & Ismunandar, D. (2022). Pendampingan Belajar Bangun Datar Melalui Media Tangram 7. Jurnal Pengabdian Masyarakat MIPA Dan Pendidikan MIPA, 6(1), 57–62. https://doi.org/10.21831/jpmmp.v6i1.48479

Hasanah, N. (2021). Peningkatan Hasil Belajar Matematika Materi Luas dan Keliling Bangun Datar Melalui Realistic Matematika Education (RME). Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 953–959. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1294

Indiati, P., Puspitasari, W. D., & Febriyanto, B. (2021). Pentingnya Media Tangram Terhadap Kemampuan. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 3(3), 290–294.

Muqdamien, B., Umayah, U., Juhri, J., & Raraswaty, D. P. (2021). Tahap Definisi Dalam Four-d Model Pada Penelitian Research & Development (R&D) Alat Peraga Edukasi Ular Tangga untuk Meningkatkan Pengetahuan Sains dan Matematika Anak Usia 5-6 Tahun. Intersections: Jurnal Pendidikan Matematika dan Matematika, 6(1), 23-33.

Nabila, N. (2021). Konsep Pembelajaran Matematika SD Berdasarkan Teori Kognitif Jean Piaget. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 6(1), 69-79.

Mufti, N. N., Pranata, O. Y., Muharram, M. R. W. (2020). Studi Literatu: Tangram sebagai Media Pembelajaran Geometri. Jurnal Kajian Pendidikan Dasar, 5(2), 93-99.

Nafi’ah, N., & Indrawati, D. (2019). Pengembangan Media Puzzle Motif Nusantara (Montara) dalam Pembelajaran Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar, Jurnal Penelitian Guru Sekolah Dasar, 7(5), 3393 – 3402.

Rusnianti, W., Kaimuddin, L. O., Kansil, Y. E. Y., & Ashari, I. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Belajar Matematika Pada Materi Bangun Datar Kelas IV SD Negeri 5 Buton. Jurnal Ilmiah Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(2), 120-128.

Maksum, D. T. J., & Zuhdi, U. (2022). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika Interaktif “Ild” Berbasis Android Dalam Materi Bangun Datar Sebagai Media Belajar Siswa Kelas 4 Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 10(1), 182-192).

Yasaroh, T. (2023). Pengembangan Media Pembelajaran Interaktif Si Badar Pada Materi Sifat Bangun Datar Kelas IV Sekolah Dasar. Skripsi, Universitas Islam Sultan Agung.

Downloads

Published

2025-05-30

Issue

Section

Articles

How to Cite

Pengembangan Media Tangram Materi Komposisi Bangun Datar untuk Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. (2025). Indonesian Journal of Science, Technology, Engineering, Art, and Mathematics Education, 4(1), 33-41. https://doi.org/10.33578/